Projekt, díky němuž
jsme měli možnost o prázdninách vyjet studovat do zahraničí, je mimo jiné
zaměřen na rozšíření metody CLIL do
škol. Je tedy na místě vysvětlit, v čem tato metoda, která se stává v poslední
době čím dál oblíbenější, vlastně spočívá.
Metoda CLIL (anglicky Content and Language Integrated Learning)
spočívá v propojení výuky cizího jazyka a jiného školního předmětu. Není
to tedy pouze obecné používání angličtiny v jiných předmětech, ale v podstatě
jde o osvojování si znalostí a vědomostí z jednoho předmětu na základě a
prostřednictvím cizího jazyka.
CLIL
v sobě spojuje čtyři aspekty, které je nutné do výuky zapojit, chceme-li
metodu používat a aplikovat úspěšně. Tyto aspekty se anglicky nazývají Four Cs of CLIL podle jejich počátečního
písmene (tedy content, communication,
cognition a culture). Žák by si
tak v ideálním případě neměl díky používání metody CLIL ve výuce osvojit pouze znalosti či dovednosti (content) z daného předmětu, např.
zeměpisu, ale také by měl být veden k tomu, aby o tématech daného předmětu
komunikoval (communication) v angličtině.
O tématech by měl dále přemýšlet prostřednictvím mnoha kognitivních procesů (cognition) a znalosti si tak pro sebe uspořádat,
aby byly pochopitelné. V neposlední řadě by pak hodina měla být propojena
s kulturou (culture) buď České
republiky, nebo jiných států, a to v závislosti na daném předmětu a tématu.
Uplatnění této metody
je možné v mnoha předmětech, a to nejen v již zmiňovaném zeměpisu,
ale také třeba v dějepisu, přírodopisu, občanské výchově, hudební výchově
či tělesné výchově a v dalších předmětech. Používání CLILu je možné i u žáků s nízkými jazykovými znalostmi, popř.
u žáků mladších, kteří se cizí jazyk učí pouze chvíli.
Žádné komentáře:
Okomentovat